Podmínky elektronické komunikace se státem

Máme stále více možností, jak mezi občany a úřady využívat elektronickou komunikaci. V některých případech je tento typ komunikace povinný a má jasná pravidla, za jejichž porušení hrozí vysoké pokuty.

V běžných situacích není občan povinen využívat výhradně elektronickou komunikaci se státem. Výjimky jsou v oblasti daní, kde je u některých povinné podání pomocí datové schránky nebo online portál. Pokud zákon předepisuje elektronickou formu podání, kterou nedodržíte, vystavujete se riziku pokuty až do výše 50 000 Kč. Správce daně ale předem vyzývá k nápravě chyby.

Orgány veřejné správy mají povinnost přednostně doručovat dokumenty do datových schránek, pokud je máte zřízené a zpřístupněné. Výjimkou jsou dokumenty, které svou povahou neumožňují elektronické doručení. Finanční úřady či soudy ale musí datovou schránku využít vždy. Pokud byl dokument, který úřad zaslal poštou, převzat, považuje se za řádně doručený, i když měl být zaslán do datové schránky.

Pokud úřad porušil povinnost doručit dokument elektronicky, doporučuje se:

  • seznámit se s obsahem dokumentu a vyřešit případné právní následky
  • požádat úřad, aby příště doručoval do datové schránky
  • případně domáhat se zrušení rozhodnutí nebo požadovat náhradu škody za nesprávný úřední postup

Pokud si v některém případě nejste jistí, jak správně komunikovat, obraťte se na příslušný úřad. Nejlepší ochranou před protiprávním jednáním je pravidelná kontrola doručených zpráv v datové schránce.

Vyžádat vzor mohou pouze předplatitelé. Pokud už předplatitelem jste, prosíme, přihlaste se.

Dotazy v poradně mohou pokládat pouze předplatitelé. Pokud už předplatitelem jste, prosíme, přihlaste se.