Nový způsob komunikace s Generálním finančním ředitelstvím

Už v listopadu 2024 vyzkoušelo GFŘ testovací rozesílku tzv. Daňového echa. Tento přístup již existuje v mnoha zemích a má za úkol zefektivnit správu daní a podpořit dobrovolné plnění daňových povinností.

Jde o osobní dopis, který jednotlivým daňovým poplatníkům přijde rovnou do schránky v případě zjištění nedostatků. Jde o jiný způsob komunikace, než je oznámení v datové schránce. Kontrola zde probíhá beztrestně, takže poplatníci mají prostor zjištěné chyby dobrovolně, včasně a bez sankcí napravit.

Reakce je samozřejmě dobrovolná, ale pokud nepřijde, poplatník se vystavuje možnosti doměření daně a sankcí, které s pozdním podáním a zaplacením souvisí. V takovém případě už ale správce daně postupuje formalizovaným postupem podle ustanovení daňového řádu. Nejčastěji jde o výzvu k podání dodatečného daňového přiznání prostřednictvím datové schránky.

V únoru zveřejnilo GFŘ hodnocení první etapy z roku 2022. Tyto osobní dopisy směřovaly na poplatníky, kteří zrušili svůj penzijní produkt a uplatnili daňové výhody. Až 47 % z nich na dopis zareagovalo a dobrovolně podalo dodatečné daňové přiznání. Díky tomuto kroku byly do státního rozpočtu odvedeny 2,1 miliony korun.

Ve druhé etapě byl v únoru zaslán dopis poplatníkům, kteří nesprávně uplatnili slevu na manželku/manžela. Vyhodnocení přínosu těchto dopisů proběhne až v červenci, ale očekává se přínos do státního rozpočtu až 80 milionů korun.

Do budoucna se plánuje rozšíření Daňového echa na další oblasti, aby se snížila administrativní zátěž a zefektivnila daňová správa. Pokud vše půjde podle plánu, stanou se dopisy standardním způsobem komunikace se všemi daňovými poplatníky.

Vyžádat vzor mohou pouze předplatitelé. Pokud už předplatitelem jste, prosíme, přihlaste se.

Dotazy v poradně mohou pokládat pouze předplatitelé. Pokud už předplatitelem jste, prosíme, přihlaste se.