Už v listopadu 2024 vyzkoušelo GFŘ testovací rozesílku tzv. Daňového echa. Tento přístup již existuje v mnoha zemích a má za úkol zefektivnit správu daní a podpořit dobrovolné plnění daňových povinností.
Jde o osobní dopis, který jednotlivým daňovým poplatníkům přijde rovnou do schránky v případě zjištění nedostatků. Jde o jiný způsob komunikace, než je oznámení v datové schránce. Kontrola zde probíhá beztrestně, takže poplatníci mají prostor zjištěné chyby dobrovolně, včasně a bez sankcí napravit.
Reakce je samozřejmě dobrovolná, ale pokud nepřijde, poplatník se vystavuje možnosti doměření daně a sankcí, které s pozdním podáním a zaplacením souvisí. V takovém případě už ale správce daně postupuje formalizovaným postupem podle ustanovení daňového řádu. Nejčastěji jde o výzvu k podání dodatečného daňového přiznání prostřednictvím datové schránky.
V únoru zveřejnilo GFŘ hodnocení první etapy z roku 2022. Tyto osobní dopisy směřovaly na poplatníky, kteří zrušili svůj penzijní produkt a uplatnili daňové výhody. Až 47 % z nich na dopis zareagovalo a dobrovolně podalo dodatečné daňové přiznání. Díky tomuto kroku byly do státního rozpočtu odvedeny 2,1 miliony korun.
Ve druhé etapě byl v únoru zaslán dopis poplatníkům, kteří nesprávně uplatnili slevu na manželku/manžela. Vyhodnocení přínosu těchto dopisů proběhne až v červenci, ale očekává se přínos do státního rozpočtu až 80 milionů korun.
Do budoucna se plánuje rozšíření Daňového echa na další oblasti, aby se snížila administrativní zátěž a zefektivnila daňová správa. Pokud vše půjde podle plánu, stanou se dopisy standardním způsobem komunikace se všemi daňovými poplatníky.